TT Houten één jaar, een persoonlijk verhaal

Wat een artikel niet teweeg kan brengen. “En de straten moeten moestuinen worden” kopte NRC Next op 19 mei 2009. De tekst kwam in eerste instantie wat radicaal op me over, maar raakte me tegelijkertijd diep. Over piekolie en klimaatverandering als sterk met elkaar verweven drijfveren voor verandering wilde ik direct meer weten. Wat me daarnaast aansprak was de ‘schouders eronder’ mentaliteit en de positieve insteek. Samen aan de slag, niet afwachten tot anderen (overheid, bedrijfsleven, de buurman) wat gaan doen. Ik ging op zoek naar meer informatie en werd gegrepen door het Transitie Handboek. Eind juni plaatste ik een oproep op de landelijke Transition Towns site

“Geïnspireerd door de Transition Towns beweging wil ik kijken of we in Houten (provincie Utrecht) een start kunnen maken. Ik zoek daarvoor medestanders. Wie komt mij helpen TT Houten op te zetten?

Een jaar Transition Town Houten in woorden. De meest voorkomende woorden op de site zijn het grootst weergegeven. Zelf een Wordle maken?, kijk op http://www.wordle.net.

Agnes Otten reageerde als eerste en op zaterdagochtend 5 september 2009 was de oprichting een feit. Al snel kon een echte initiatiefgroep worden gevormd omdat Luuk van der Werf, Michiel van Liere en Marianne de Fouw en later ook Marleen Fontaine en Hanneke Waterschoot zich bij het initiatief aansloten. Vanaf januari zijn we als initiatiefgroep begonnen met het organiseren van bijeenkomsten.

Vanaf de eerste oproep zijn we zijn nu ongeveer een jaar verder. Er zijn verschillende kennismakings- en filmavonden georganiseerd. Er zijn twee werkgroepen actief. De TT Houten nieuwsbrief gaat naar circa 120 mensen en ruim 3000 mensen hebben onze site bezocht. TT Houten is de drijvende kracht achter het burgerinitiatief om in Houten een Ecowijk te realiseren. Er wordt druk gewerkt aan een locale voedselgids en we hebben veel mensen (waaronder onszelf) geïnspireerd om in het persoonlijke leven meer duurzame beslissingen te nemen.
Er is een hoop gebeurd, maar het voelt alsof we pas net zijn begonnen. Er is nog zoveel mogelijk in Houten (en omstreken). Op naar een mooi en inspirerend tweede jaar!
Daniël van Geest

Geef een reactie

